گونه جدید و اولین گزارش گونه‌هایی از جنس های Geum و Potentilla در ایران

نویسنده

  • محبوبه خاتم‌ساز
چکیده مقاله:

    گونه جدید Geum iranicum بر مبنای نمونه‌ای از شمال شرق ایران نامگذاری و شرح داده می‌شود، اختلاف این دو گونه با گونه مشابه آن یعنی G. kokanicum در یک جدول نشان داده شده است. همچنین، گونه Potentilla shiraziana به عنوان گونه جدید از استان فارس نامگذاری و شرح داده می‌شود. گونه P. poteriifolia  نزدیک‌ترین گونه به گونه جدید شناخته شده و اختلافات آنها توضیح داده می‌شود. گونه‌های زیر برای اولین بار از ایران گزارش داده می‌شوند. Potentilla agrimonoides, P. alexeenkoi, P. crantzii, P. discipulorum, P. rupestris.  

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه جدید و اولین گزارش گونه هایی از جنس های geum و potentilla در ایران

گونه جدید geum iranicum بر مبنای نمونه ای از شمال شرق ایران نامگذاری و شرح داده می شود، اختلاف این دو گونه با گونه مشابه آن یعنی g. kokanicum در یک جدول نشان داده شده است. همچنین، گونه potentilla shiraziana به عنوان گونه جدید از استان فارس نامگذاری و شرح داده می شود. گونه p. poteriifolia  نزدیک ترین گونه به گونه جدید شناخته شده و اختلافات آنها توضیح داده می شود. گونه های زیر برای اولین بار از ا...

متن کامل

گزارش گونه جدید از جنس Psychrogetonاز ایران

گونة‌ Psychrogeton cabulicus که از استان خراسان جمع‌آوری شده است، برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردد. این گونه با گونه مجاور خود Psychrogeton andryaloidesمقایسه گردیده است. نمونة مورد نظر از شمال غربی خراسان جمع‌آوری شده و در هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌گردد.

متن کامل

گزارش گونه Potentilla ghazniensis از تیره Rosaceae به عنوان گونه جدید از مرکز ایران

گونه Potentilla ghazniensis به عنوان گزارشی جدید از مرکز ایران معرفی می‌شود. این گونه با داشتن کُرک‌های متنوع (بلند و کوتاه، افراشته/تقریباً گسترده) روی دمبرگ برگ‌های قاعده‌ای، خامه تقریباً انتهایی و در قاعده ضخیم و همچنین کلاله غیرگسترده قابل شناسایی است. P. ghazniensis دومین نماینده از بخش Lipskyanae در ایران است که از نظر دارا بودن خامه کوتاه‌تر از گونه وابسته خود P. botschantzeviana تفکیک می‌ش...

متن کامل

دو گونه جدید و گزارش یک گونه جدید از جنس کوزینیا (بخش Cynaroideae ) از غرب ایران

گونه‌های Cousiniadalahuensisو ‍C. mobayeniiاز استان کرمانشاه شرح داده می‌شوند که به ترتیب نزدیکترین وابستگان آنها گونه‌های C.mobayenii بررسی می‌شود. همچنین گونه Cousiniaqandilica که تاکنون فقط از عراق گزارش شده بود برای اولین بار از استان آذربایجان ( بین سردشت و پیرانشهر) گزارش می‌گردد.

متن کامل

گزارش یک گونه جدید از جنس Trigonella از ایران

گونه‌ Trigonella grandiflora Bunge که از استان خراسان جمع‌آوری شده، برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود.

متن کامل

گزارش دو گونه گلسنگ جدید از جنس Flavopunctellia برای ایران

گونه‌های Flavopunctelia flaventior و F. soredica بعنوان گونه‌های گلسنگ جدید برای ایران گزارش می‌گردند. کلید شناسایی و شرح کوتاهی برای این گونه‌ها ارائه می‌گردد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 3  شماره 2

صفحات  89- 94

تاریخ انتشار 1987-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023